Gun je deelnemers de meest effectieve badge, januari 2017

We hebben bij CommGres een aparte ‘hobby’ namelijk het verzamelen van voorbeelden van badges; een beetje vakidioterie. Die plaatsen we dan op ons Pinterest bord Conference Badges. Het is een populair bord; er zijn meer vakgenoten die af willen van de ‘saaie badge’. Daar gaat deze blog over: de netwerk kracht van een goede badge!

badge ribbons

 

Badge is de start
Netwerken opbouwen is de nummer1 reden om naar congressen te gaan. Dus alle hulp die je als deelnemer kan krijgen, met een effectieve badge, is welkom! Een netwerk bouw je immers op met mensen die op jezelf lijken, en relaties die juist van jou verschillen.


Steelse blik op je badge
Waarom dragen we eigenlijk zo’n suf ‘naamkaartje’? Om te zien of het interessant is om met die persoon contact te leggen. Even onopvallend ‘spieken’ en eventueel ongemerkt doorlopen. Je oordeelt, meestal op basis van de organisatienaam en soms de persoonsnaam. Meer staat er niet op de meeste badges. Die vaak ook nog nauwelijks leesbaar zijn, dus dat onopvallende wordt dan lastig.
Een gemiste kans: want de badge kan zoveel meer bieden om het je gemakkelijk te maken met juist die deelnemers in contact te komen die jij zoekt!

3 tips voor badges die werken:


1 Maak van je badge een ‘Highway sign’
Goed leesbaar, ook van afstand, met alleen die informatie erop, die ertoe doet. Plaats de voornaam op een aparte regel, tenzij de bijeenkomst formeel is en dit niet gepast is. Een vuistregel: als je de badge op ware grootte op je PC toont en je doet een paar passen naar achteren, is dat de afstand waarop de badge nog leesbaar is. Lettertype Arial blijft het meest duidelijke.
Lees hier ‘Anatomy of a perfect name badge’
Lees hier ‘Why Keeping It Simple Makes The Most Effective Conference Badges’
Lees hier ‘What is the best name tag for which meeting?
Lees hier ‘Seven simple steps to superb conference badge design‘


2 Badge markeren
Door het ‘markeren’ van deelnemers in bepaalde groepen, kunnen zij elkaar goed vinden. In de VS zijn ze daar kampioen in. Dit slaat soms wat (!) door, maar de gedachte om snel te kunnen herkennen, wat de rol van de deelnemer is, helpt bij het netwerken.


3 Inspiratie: the different one’s
Hier een aantal voorbeelden van opvallende badges (niet automatisch de meest effectieve):
https://nl.pinterest.com/pin/522065781784571004/
https://nl.pinterest.com/pin/522065781784583698/
https://nl.pinterest.com/pin/522065781789520983/

 

Bonus: badge als ‘call to action’’
De badge is een perfecte tool om hulpt te vragen. Laat zien wat jij als deelnemer uit je congres wil halen. Dus waarom de badge niet uitbreiden met een of twee in te vullen vragen:
1. Ik zoek:…..

2. Ik ontmoet graag:…..

Deelnemers die dit invullen, hebben een grotere kans op gespreksstof én antwoorden! Waardoor het rendement van hun deelname hoger wordt. Daarnaast kun je de achterzijde ook benutten als ‘actielijst’ die de deelnemer zelf invult:
‘De 3 tips die ik vandaag hoorde:…

‘De 3 actiepunten die ik morgen op ga pakken:…

Kortom: als netwerken zo belangrijk is, grijp die kans voor open doel en geef je deelnemers de beste badge om hun netwerkdoel te bereiken! Voor inspiratie: https://nl.pinterest.com/congres/conference-badges/