Hotel Huis ter Duin

Sales Event: Sales is people’s business, maart 2008

Afgelopen week waren we als CommGres onderdeel van het organisatie team van Hét Sales Event in Hotel Huis ter Duin. Niet alleen een congres maar ook verkiezing van de Commercieel Manager en Keyaccount Manager van het jaar.

Het sprak aan: 700 deelnemers pasten nog maar net in Huis ter Duin, dus ik heb samen met mij hostess-team heel wat meters gemaakt!

Maar gelukkig ook even tijd voor de Keynote speech van Dan Hill. Deze man heeft het boek ‘Emotionomics’ geschreven. Emotienomie is een combinatie van biologische wetenschap, psychologie en economie.

De kern van zijn lezing was dat ‘gladde sales’ niet meer werkt, dat je eigenlijk altijd naar jezelf moet kijken als een deal niet doorgaat omdat je dan geen emotionele band met je gesprekspartner hebt gebouwd. De factor emotie wordt steeds belangrijker! Je moet de instinctieve onderbuikgevoelens van mensen aanspreken!

En dat werd geheel onderschreven door de winnaars van de titel Commercieel Manager van het Jaar en Key Account Manager van het Jaar. Zij gaven allebei aan dat hun succes voor een groot deel gebaseerd was op de band die ze opgebouwd hadden met hun klanten.

Dit spreekt me enorm aan: ja, dus toch, gewoon menselijke aandacht, attent zijn, luisteren etc. etc. is de goede weg! En ja, kritisch naar jezelf blijven als de deal misloopt; waar had ik de plank mis geslagen?