Optimalisering

Meer effect van je congres deelname, maart 2008

Informatie, inspiratie en netwerken, dat zijn de 3 hoofdbestanddelen waarvoor het gros van de deelnemers naar congressen komen. Daarbij zie ik steeds meer een verschuiving: informatie wordt vaker van internet gehaald. Blijft dus ‘face to face’de inspiratie en het netwerken voor de congressen over.

Dat is een hele uitdaging maar gelukkig kunt u er als deelnemer zelf actief aan werken om het maximale uit uw dag te halen:

  1. Spit de deelnemerslijst tevoren door en maak uw top 5 van mensen die u in ieder geval spreken wilt.
  2. Ga op onderzoek uit naar de achtergrond van de sprekers. Via Google komt u snel veel te weten. De sprekers zijn vaak toppers in hun vakgebied. Zorg dat u het momentum benut en stel vragen na afloop van de presentatie aan de spreker. Wie weet krijgt u een wereld tip!
  3. Stel uzelf altijd voor aan uw linker- en rechterbuurman/vrouw.
  4. Zoals bij alle opgedane contacten: leg uzelf de discipline op om meteen de volgende dag iets van u te laten horen, anders zakt het te ver weg, blijkt uit de praktijk.
  5. Presenteer bij terugkomst op ‘de zaak’ hetgeen u gehoord heeft en wat zinvol is om te delen met uw collega’s. zo haalt uw organisatie nog meer uit de investering om u naar deze bijeenkomst te sturen!