Het kwartje valt.

Heeft jouw klant glazige of glanzende ogen? Juni 2017

Recent zat ik in een brainstormsessie om een bestaand congres concept te revitaliseren. Daar hoorde ik de one-liner: “There’s never enough time to do it right, but there’s always time to do it twice.” Herkenbaar? Kijkt jouw opdrachtgever ook glazig als jij het event concept uitlegt?

Event concepten uitdenken: 5 uitdagingen
Regelmatig vinden we het lastig om een helder concept voor een event uit te denken. Waarom?
1. Vaak lopen lijnen door elkaar: de doelen van je opdrachtgever en die van de deelnemers verschillen. Intern ‘slim’ manoeuvreren waardoor je draagvlak creëert bij je opdrachtgever voor je concept én waarbij je ambassadeur bent voor de deelnemer, kan deze tegenstrijdigheid opheffen.
2. Grondig  doorvragen bij je opdrachtgever vraagt lef en diepgang. Om daarmee zover te komen dat er doelen voor het event worden genoemd die verder gaan dan de drie bekendste motieven:
– inspiratie bieden
– informatie verschaffen
– en netwerken faciliteren
3. Er zit tijdsdruk op het voorbereidingstraject. Wees ambitieus; vraag om tijd voor een goed concept. Dat gaat zich in de rest van de voorbereidingen terugbetalen omdat er geen zaken dubbel, opnieuw hoeven. Alle neuzen staan dezelfde kant op: naar een event met impact!
4. Veel eventmanagers zijn van nature ‘organisatoren’ en vinden het lastig om ‘boven de materie’ te staan. En niet direct naar de middelen te grijpen maar strategische afwegingen te maken. Zorg dat je een team om je heen verzamelt dat meedenkt. Dit is direct ook goed voor het draagvlak van het concept! En ontwikkel jezelf hierin door jezelf bij te scholen!
5. Onderschatting: onuitgesproken zijn er nog veel opdrachtgevers die zich afvragen ‘hoe moeilijk kan het zijn, zo’n event?’ Maak direct duidelijk dat jij de ambitie hebt om een 9+ te halen en dat kwaliteit, tijd en inzet vraagt! Eigenwijs zijn, gaan voor diepgang en echt een verschil maken met je event vraagt om doorzetten en lef!

Kwartje valt
In mijn zoektocht naar tools om dit te vatten, ben ik enthousiast geraakt over het #EventCanvas.
Kort gezegd doorloop je met een team van betrokkenen de 14 onderdelen van het canvas. Hierna heb je op één vel het (hernieuwde) concept van je event gevat. En kun je dit helder uitleggen aan je opdrachtgever.

Iets dat je ziet aan zijn of haar ogen die gaan stralen als ‘het kwartje’ valt. Omdat jouw event bijdraagt aan het succes en de strategie van de organisatie!

Wil je aan de slag met event concepten ontwikkelen?

Meld je dan hier aan voor: EventCanvas Level I Training, 4 juli 2017 High Tech Campus