Netwerken 2.0 leid tot betere resultaten, maart 2016

Zoals bekend hebben congressen en events doorgaans drie doelen: informatie, inspiratie en netwerken. Netwerken betekent voor sommigen: hun gezicht laten zien op events en visitekaartjes scoren.

Marga Groot Zwaaftink van CommGres ziet netwerken in een breder verband en legt uit hoe strategisch netwerken je  sociale kapitaal kan vergroten.

Marga Groot Zwaaftink: ‘Tegenwoordig dient iedereen over een goed netwerk te beschikken. Bedrijven nemen een medewerker of freelancer niet alleen aan op basis van wat hij of zij kán (competenties en diploma’s), maar ook op basis van wie hij ként. Het is dus belangrijk om een waardevol netwerk om je heen te bouwen. Dat geldt ook voor mensen die altijd in loondienst hebben gewerkt, want zekerheden zijn er tegenwoordig nauwelijks meer op de arbeidsmarkt. Steeds meer bedrijven bekijken welk netwerk hun medewerkers hebben en waar zwarte gaten zitten. Blinde vlekken werken ze weg door werknemers te selecteren die toegang hebben tot een gewenst netwerk. Die aanpak leidt aantoonbaar tot betere bedrijfsresultaten.’

  • Mentale tegoedbonnen
    Marga Groot Zwaaftink: ‘Mensen die aan hun netwerk werken, bouwen aan hun eigen waarde. Toegang tot een bepaald netwerk kun je zien als een USP, een onderscheidend vermogen. Goed netwerken vereist wel een beleid. Probeer niet zoveel mogelijk visitekaartjes te scoren tijdens events en ga vooral niet je handel slijten. Denk niet aan acquisitie, maar probeer mensen oprecht te helpen. Dat kan al met kleine dingen, bijvoorbeeld met een tip of een visie. Stel je tijdens netwerkbijeenkomsten op zoals je bent tijdens een verjaardagspartijtje; als iemand een vraag heeft, probeer je hem of haar te helpen. Mensen helpen van nature graag. Uit de psychologie is bekend dat als je iemand helpt, je een mentale tegoedbon hebt uitstaan. Zodra je maar genoeg tegoedbonnen hebt uitstaan, dan krijg je vanzelf iets terug. Al is het na vijf jaar. Ga niet voor de korte klap, voor het snelle resultaat, maar heb vertrouwen dat het goed komt.’
  • Spoor de gaten in je netwerk op
    ‘Uitdaging van deze strategie is wel dat het veel tijd kost. Dus is het belangrijk om er niet op los te netwerken, maar om heel goed na te gaan waar in je netwerk gaten zitten. Als je die in kaart brengt, dan kun je gerichter je netwerk aanvullen. Niet blind zaaien dus, maar handelen vanuit een netwerkstrategie. Kies je live events met zorg uit. Zie een event als een bouwsteen in het vergroten van je sociale kapitaal. Zoek contacten die complementair zijn, ga op zoek naar mensen die anders denken. Dat brengt je op ideeën en geeft inspiratie. Ga bijvoorbeeld eens naar een event voor een totaal andere doelgroep. Dat kan heel verfrissend uitpakken, doordat je mensen ontmoet die anders tegen zaken aan kijken. Geef geluk en toeval een kans. Stel je ongedwongen en vrijblijvend op, net zoals tijdens een verjaardagsfeestje.’
  • Kwaliteit, diversiteit en intensiteit
    Marga Groot Zwaaftink: ‘Bij de opvolging van je contacten kun je een onderverdeling maken in de kwaliteit en diversiteit van je contacten. Hoe hoger de kwaliteit of diversiteit, hoe hoger de intensiteit van de inspanningen die je doet om het contact warm te houden. Alles bij elkaar vraagt netwerken dus een flinke inspanning, zowel vooraf en achteraf, maar als het netwerk eenmaal draait, is het een grote waarde. Live events kunnen daarin ook een rol spelen. Live ontmoetingen heb je nodig om een waardevolle start te maken van je verbindingen.’