Zomer Komkommer column

TOP 10 Tips uit Komkommer Column, augustus 2014

Voor het 3e jaar op rij, nam CommGres het initiatief tot de Komkommer Column; 8 vakgenoten die tijdens de zomer, de komkommertijd, hun inspiratie bronnen delen. Hier de top 10 en opsomming van de links naar alle 8 de complete colums.

1. Geef mensen MINDER tijd
Als mensen minder tijd krijgen, dwing je ze tot de kern te komen. Dan gaan ze pas echt kiezen wat ze willen vertellen. Dan laten ze lange inleidingen afwezig en komen ze direct tot de kern.
http://weblog.events.nl/2014/07/komkommer-column-wie-gaat-over-de-inhoud-van-uw-congres/

2. Maak een ‘cover story’ van je congres: wat is de focus van je congres, wat gaat de deelnemer zijn rol zijn qua interactie en leren, welke verandering moet de deelnemer ondergaan? Lees dit artikel van Ed Bernacki.
http://weblog.events.nl/2014/07/komkommer-collumn-zomervakantie-het-perfecte-congres-concept/

3. WWJWW
Is een oude journalistieke wet: Weet wat je weten wil. Mijn grootste toegevoegde waarde als presentator  is duidelijk krijgen bij de opdrachtgever waar ze het ècht over willen hebben. Wat is de doelgroep,  doelstelling, de belangrijkste boodschap? Welke 3 kernvragen gaan we beantwoorden? Wie kan dat het beste beantwoorden? Door goed het gesprek aan te gaan, krijg je pas echt boven tafel waar het congres over moet gaan.
http://weblog.events.nl/2014/07/komkommer-column-wie-gaat-over-de-inhoud-van-uw-congres/

4. Las elke maand 1 reflectie dag in. Een ‘lege’ agenda, gereserveerd om inspiratierijk in te vullen. Dat kan van alles zijn. Het verdiepen in een andere cultuur, bezoeken aan een theater of (niet door jou georganiseerd) event, een restaurant met een vernieuwende formule of museum, een wandeling langs het strand etc.http://weblog.events.nl/2014/08/komkommer-column-komkommertijd-reflectietijd/

5. Focus op essentie: alle bullshit eruit
In elk item dat we online programmeren, staan ‘learnings’ centraal. Vooraf bepalen we exact: wat kunnen kijkers hiervan leren. Ook bij een fysieke presentatie zou dat het uitgangspunt moeten zijn. Alles was daar niet aan bijdraagt: schrappen! http://weblog.events.nl/2014/07/komkommer-column-wat-kan-jouw-fysieke-evenement-leren-van-online-events/

6. Bezoek elkaars evenementen
Voor een van onze congressen had ik een wat moeizame relatie met een leverancier. Ik heb een aantal collega-eventmanagers uitgenodigd om het congres als deelnemer bij te wonen. Dat leverde voor mij de meest waardevolle feed-back op en zo stond ik veel steviger in mijn evaluatie met deze leverancier. Daarnaast, althans dat begreep ik, vonden zij het ook leuk om eens een dag een ander congres bij te wonen. http://weblog.events.nl/2014/08/komkommer-column-nooit-meer-een-excuus/

7. Onderschat nooit de kracht van rituelen
Een paar dagen later, in het vliegtuig op de terugweg naar Europa, realiseer ik me pas wat er eigenlijk gebeurd was tijdens de bijeenkomst. Op het eerste gezicht leek het een typisch beleefdheidsbezoek. Wij deden keurig mee aan alle lokale rituelen. Een politiek correct ‘bezoek aan den inboorling’, zo scheen het. Sunpa, daarentegen, had een duidelijke reden gehad om ons in zijn huis toe te laten. Na een eerdere ballotage door zijn kleinzoon wilde hij met ons praten over de gevaren van oliewinning in zijn land. Met name de vraag naar wat wij zouden gaan doen met onze ervaring in de jungle was recht op de man af. De rituelen hadden mij afgeleid van de essentie. Het was een PR-meeting geweest!
http://weblog.events.nl/2014/08/komkommer-column-de-boodschap-van-sanpu/

8. There is no box: denk als een kunstenaar
Binnen de gehele samenleving dient 1 % van alle handelingen uitgevoerd te worden door kunstenaars. Deze handelingen zijn niet gericht op het maken van kunstwerken. Het gaat om het verspreiden van het gedachtengoed van de kunstenaar, de geest.
http://weblog.events.nl/2014/07/komkommer-column-there-is-no-box/

9. Wissel af in vorm
De uitzendingen zijn dynamisch als een TV-show. Minimaal elke tien minuten gebeurt er wat anders: presentatie, filmpje, interactie, stemmen, vragen etc. Een onderdeel duurt nooit langer dan 10 minuten. Moderne presentatiemiddelen maken deze afwisseling ook in de zaal mogelijk. En je hebt een extra troef: je kunt het publiek fysiek in beweging brengen, laat ze handen opsteken, staan, bewegen – een betere opfrisser is er niet.
http://weblog.events.nl/2014/07/komkommer-column-wat-kan-jouw-fysieke-evenement-leren-van-online-events/

10. Geen tip maar een zeer mooie kwetsbare column over de organisatie van het ‘stille evenement’, de ontvangst van de slachtoffers van de MH17 op Eindhoven Airport.
http://weblog.events.nl/2014/08/komkommer-column-stille-evenementen/

Met dank aan: