Erwin van Aken

Succesvollere congresdeelnemers: 5 tips, mei 2014

Als congresbureau met ambitie zoeken wij altijd naar verhoging van het rendement van congressen. Dat ligt bij ons, de opdrachtgever én de deelnemers. Voor die deelnemer doen we het tenslotte! Zijn die enthousiast, dan onze klant en wij ook!

Daarom nemen wij regelmatig in de communicatie naar onze deelnemers, tips op, om hun deelname nog succesvoller te maken

Immers:  congressen bieden een geweldige kans om te leren van vakgenoten en experts, en dat te vertalen naar praktisch toepasbare ideeën. Maar dan moet je je tijd op het congres wel optimaal benutten! Graag delen wij deze tips:

1. Bepaal de doelen die je binnen je organisatie hebt en vertaal die naar het congres: wat kan ik daar halen waarmee ik na afloop een stap vooruit kan zetten in innovatie voor mijn organisatie?

2. Bepaal je persoonlijke doelen: wat kan ik op het congres ‘halen’ waardoor ik in mijn functie succesvoller word?

3. Ga op zoek naar ideeën!

Niet alle ideeën worden ‘panklaar’ aangereikt op een congres. Soms moet er eerst een slag geslagen worden. Begin met het verzamelen van inzichten en gedachten die je raken. Dit lukt alleen als je je daarvoor open stelt, probeert te begrijpen wat de spreker of andere deelnemer zegt, uitlegt. En dan ineens raakt er iets je! Laat je intuïtie je leiden want dit is het  ‘ruwe materiaal’ dat je nodig hebt voor jouw ideeën! Ga aan de slag met deze inzichten: combineer ze, probeer ze toe te passen in je eigen (werk) situatie en ‘vertaal’ ze zo naar een idee. Dit duurt soms even en kan ook heel onverwacht ‘te binnen schieten’! Zorg dat je het dan wel direct opschrijft!

4. Luisteren met resultaat

Laat je vooroordelen varen, luister zo blanco mogelijk naar het verhaal van de spreker en de kans dat je tot een nieuw inzicht komt is aanzienlijk groter! Zorg dat er geen afleidingen zijn (telefoon) en laat je niet afleiden, dwing jezelf om te focussen, maak aantekeningen en bedenk vragen voor de spreker, hierdoor blijf je actief bij de les Bouw tijd voor jezelf in, tussen de lezingen door, waar je de rust opzoek zodat je geen ‘overkill’ van informatie te verwerken krijgt

Mogelijke resultaten:
Inspiratie: schrijf de quotes die jou inspireren op zodat je ze later kunt delen met collega’s en zo hen ook ermee kan inspireren
Informatie: focus je op feiten, onderzoeksresultaten, grafieken die jouw verhaal of idee ondersteunen zodat je dat binnen jouw organisatie een stap verder kan brengen
Fun: geniet ervan, hierdoor gaat je geest open staan voor nieuwe ideeën!
‘Oude informatie’: laat je niet afleiden maar gebruik deze kans om te zien of je nog steeds ‘goed’ zit met jouw vakkennis en luister of er nieuwe inzichten te halen vallen.

5. Oogsten

Ga niet naar huis voor je (en dat kan in 10 minuten) een goede analyse hebt gemaakt van je aantekeningen, de uitgereikte materialen, contacten die je hebt opgedaan.
1. inzichten: bepaal hoe je die het beste effectief kan delen (bijv. in een team meeting) en plan dit in
2. welke opgedane contacten ga je opvolgen en waarom
3. bepaal welke zaken overwonnen moeten worden om jouw ideeën die je hebt opgedaan, te realiseren!