Sponsoring de reddende engel? December 2012

De laatste tijd hebben wij meerdere aanvragen ontvangen om de sponsorwerving bij een congres te  verzorgen. Meer dan normaal. Is dit dan een trend? Zo wil ik het niet noemen, een signaal in de markt wellicht. Het wordt namelijk als ‘winnend’ onderdeel gezien om de congres begroting afgedekt te krijgen en het financiële risico te verlagen. Het is een wezenlijk onderdeel van de omzet taart.

Er zijn een aantal vuistregels die van tevoren al een goede indicatie van succes kunnen geven.

  1. Wat koopt de congresdeelnemer over het algemeen in? De verkopers van deze diensten en producten zijn potentiële sponsors.
  2. Hebben deze producten of diensten een aanzienlijke inkoopwaarde (zeg vanaf minimaal € 5.000,-) ?
  3. Hoeveel orders moet een sponsor/standhouder uit het congres halen om in ieder geval zijn investering terug te verdienen? Is dat een reëel aantal t.o.v. het totaal aantal aanwezige deelnemers?

EEN VOORBEELD TER VERDUIDELIJKING:

100 congres deelnemers
Zzp-ers in financiële dienstverlening

Een Sponsor betaalt € 5.000,- voor een stand In principe moet de sponsor per deelnemer dus € 50,- ‘verdienen’ om zijn stand terug te verdienen. Dat is geen hoog bedrag maar het is niet realistisch dat alle deelnemers interesse hebben. Daarnaast is er natuurlijk naast klanten werven, het effect van ‘imago bouwen en naamsbekendheid vergroten’ middels een stand. Echter in deze moeilijkere tijden wordt dat door veel mogelijke sponsors meer als bij effect gezien. De ‘harde’ rekensom moet eerst kloppen: verdienen we de investering binnen afzienbare tijd terug en gaan we plussen?

In dit geval zijn wij niet aan de slag gegaan met de opdracht omdat de inkoopkracht van de deelnemers, gekoppeld aan het aantal deelnemers, te laag is voor een redelijke succes kans.